8 juli 2016

Zorgen over financieel management ZB

In de Statenvergadering van 8 juli 2016 debatteerden Provinciale Staten over het Statenvoorstel Garantstelling lening ZB Planbureau. De SGP heeft haar zorgen geuit over het financieel management van de organisatie.

Naar aanleiding van een aantal kritische vragen in de commissievergadering Economie van 17 juni jl. heeft het college van Gedeputeerde Staten (GS) een brief met feitenrelaas omtrent de garantstelling voor een lening voor ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland (ZB) naar Provinciale Staten gestuurd. GS erkent in deze brief dat het beter was geweest om de Staten eerder over het proces te informeren. De SGP wil het College bedanken voor dit feitenrelaas. Statenlid Dorst: ‘’Het geeft ons meer inzicht om tot een gedegen afweging en besluit te komen.’’

Uit het feitenrelaas kan de indruk ontstaan dat de gedeputeerde niet strak en kort op dit dossier heeft gezeten. Het bevreemd de SGP dat er ook geen enkele vorm van zekerheid is overeengekomen. De SGP is van mening dat dit in de toekomst anders zou moeten.

Een ander punt is de financieringsaanvraag bij de banken. Normaliter wordt er voor een financieringsaanvraag van enkele miljoenen euro’s een memorandum gemaakt. Hier dient alle informatie in te staan die voor een bank nodig is om een goede beoordeling te maken. Dit memorandum zou al in de zomer van 2015 samengesteld moeten zijn. Zeker gezien de onvrede die er een jaar geleden was over het proces en het late tijdstip. Een bank reageert normaal gesproken binnen een termijn van zes weken per brief op een aanvraag. Dat betekent dat de reacties van de banken rond de herfstvakantie 2015 ontvangen zouden zijn. In dit dossier werd pas na negen maanden middels een e-mail een afwijzing ontvangen. Geen brief met een goede onderbouwing en bijbehorende toelichting voor afwijzing van de financieringsaanvraag. Statenlid Ad Dorst: ‘’Op basis van deze gegevens kunnen twee aannames gemaakt worden. Of de ZB heeft accuraat gehandeld, maar de verschillende banken hebben het afzonderlijk van elkaar negen maanden lang aangehouden en toen met een eenvoudige mail afgedaan. Of de ZB heeft veel te laat en geen ordentelijke financieringsaanvraag ingediend en de banken hebben deze kredietaanvragen op dezelfde wijze binnen redelijke termijn afgewezen.’’

De SGP is van mening dat de ZB zeer goed werk doet. De fractie is er echter niet van overtuigd dat het financieel management in control is en heeft haar zorgen hierover geuit.

Vanwege ziekte werd de bijdrage van Statenlid Dorst vandaag verwoord door Statenlid Roeland.