Cultureel erfgoed

De SGP hecht veel belang aan het behoud en het gebruik van cultureel erfgoed (monumenten, cultuurlandschappen, voorwerpen, enz.). Dit erfgoed dient zowel fysiek als digitaal goed toegankelijk te zijn. De Provincie moet zich meer inspannen om allerlei kleinere initiatieven voor behoud van cultureel (immaterieel) erfgoed te coördineren. Indien mogelijk dient ze landelijke en Europese subsidies binnen te halen. De kennis van initiatieven in heel de provincie kan hier een doorslaggevende factor zijn. Molens, kerken en oude gebouwen in Zeeland zijn beeldbepalend. Ze zijn onderdeel van de Zeeuwse cultuur en hebben tevens toeristische aantrekkingskracht. De SGP pleit voor investeringen om deze in stand te houden.

Concreet:

• Musea moeten laagdrempelig en archeologische vondsten moeten toegankelijk zijn voor een breed publiek;
  • De vorming van ketens van culturele attracties is een goede manier om het monumentenbeleid te versterken;
  • In navolging van de Provinciale Impuls Wonen is het wijs een subsidieproject op te zetten voor beeldbepalende historische gebouwen in Zeeland;
  • Monumenteigenaren (waaronder vrijwilligers) verdienen ondersteuning bij herbestemmingsinitiatieven voor religieus erfgoed o.a. door een centrale helpdeskfunctie.
  • De provincie stimuleert en ondersteunt gemeenten en eigenaren van kerkgebouwen, die rijksmonument zijn of beeldbepalend, om deze in stand te houden.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.