Digitalisering

Snel internet (zoals glasvezel) is een belangrijke digitale voorziening voor de maatschappij. Het kan bijdragen aan sociale en maatschappelijke participatie en versterkt het leef- en vestigingsklimaat voor zowel bewoners als bedrijven. Snel internet is dan ook niet meer weg te denken uit onze samenleving. Iedereen moet hiervan gebruik kunnen maken ten behoeve van particulier en zakelijk gebruik. De provincie faciliteert en stimuleert onderzoeken en initiatieven die erop gericht zijn snel internet te ontsluiten in buitengebieden.

De digitalisering gaat voorwaarts. De SGP zet digitale middelen in waar het nuttig is. Het is van belang dat provincies een eigenstandige ethische afweging maken over de inzameling en het gebruik van data. Daarnaast beschermen wij data en investeren in cyberveiligheid. Via bibliotheken wordt voorzien in ondersteuning voor mensen die digitaal niet volledig mee kunnen komen. De provincie houdt altijd een mogelijkheid voor persoonlijk contact en brieven
per post.

Concreet:

• We faciliteren en stimuleren snel internet in buitengebieden;
  • We hechten aan een bereikbare overheid, ook voor inwoners die digitaal niet vaardig zijn;
  • We investeren in dataveiligheid en weerbaarheid tegen datalekken (AVG);
  • Datacenters passen in verband met de omvang niet op elke plek in ons land. De SGP is tegen vestiging van datacenters in verband met ruimtevraag, energie- en watergebruik. Tenzij het goed ingepast is met optimale functiecombinatie (bijv. restwarmte gebruik, energieopwekking op het dak) en op een passende plek in het landschap.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.