Duurzaam ondernemen

De SGP vindt het een goede ontwikkeling om de aarde niet verder uit te putten door ongebreidelde winning van grondstoffen, maar deze op een slimme manier meerdere malen te benutten. Hiermee wordt uitputting van grondstoffen bestreden én wordt beschikbaarheid van materialen meer gestroomlijnd.

De provincie speelt een verbindende en coördinerende rol naar de (mkb-)bedrijven met als doel om gezamenlijk circulair werken in onze provincie te verkennen en uit te breiden. Van ‘winning tot ontmanteling’. Daarnaast besteden we zelf onze projecten circulair aan. Bij bouwprojecten voor provinciale gebouwen worden materialenpaspoorten toegepast, zodat voor hergebruik bekend is welke materialen toegepast zijn.

Concreet:

• De provincie werkt samen met ondernemers aan de opgave een circulaire provincie te worden;
  • Circulariteit wordt in aanbestedingen meegenomen en positief beoordeeld;
  • Dumpen van afval, zeker in natuurgebieden, tegengaan;
  • Bij voorkeur maatschappelijk verantwoord inkopen;
  • Bedrijven en instellingen stimuleren om naast het gebruik van duurzame materialen ook tijdens de bouw duurzaam te werken met machines;
  • Als provincie dienen we het goede voorbeeld te geven. Dat betekent dat we bij aanbestedingen bij voorkeur gerecyclede materialen gebruiken.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.