Goederenvervoer

Belangrijk voor het vervoer van goederen is een integraal beleid tussen bereikbaarheid over de weg, via het openbaar vervoer en via water. De SGP vindt goederenvervoer per spoor een goede zaak. In bepaalde gevallen verdient vervoer over water echter de voorkeur. De SGP wil voldoende op- en overslagruimte voor goederendiensten rondom steden en dorpen om een efficiënte pakketbezorging mogelijk te maken. We hebben aandacht voor de Zeeuwse ‘Last Green Mile’, het vroegere postkantoor. Beter een enkele vervoerder in de kernen, dan vijf busjes met pakketten per uur door de straat.

De SGP vraagt aandacht voor negatieve gevolgen (zoals geluidsoverlast en schade door trillingen) en voor de veiligheid van de omgeving rondom de spoorverbindingen. De SGP vindt dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door woongebieden vanwege de veiligheid zo veel mogelijk moet worden geweerd.

Concreet:

  • Goede ontsluiting van bedrijventerreinen op de infrastructuur (wegen, spoor, water en openbaar vervoer);
  • Voldoende mogelijkheden voor op- en overslag van goederen rondom steden;
  • Specifiek aandacht voor pakketbezorging in kernen, dat moet met minder vervoersbewegingen kunnen;
  • Gevaarlijke stoffen buiten steden en woongebieden vervoeren;
  • Goede aansluiting op de goederencorridors. Stimuleren van de Seine-Nord verbinding in overleg met de Zuiderburen.

 



Terug naar overzicht

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.