Mobiliteit

In toenemende mate staat de bereikbaarheid onder druk. Het is belangrijk dat dit wordt verbeterd. Wij streven naar schone, slimme en snelle mobiliteit. De CO₂-uitstoot van het wegverkeer moet in 2030 bijna de helft minder zijn. Dit realiseren we door meer slimme en duurzame manieren van vervoer mogelijk te maken. Er moeten meer laadpalen komen voor elektrische auto’s om zero-emissie rijden verder te stimuleren. Deelmobiliteit is nog weinig toegepast in Zeeland. Daar liggen kansen die door de overheid gestimuleerd moeten worden. In de logistieke sector willen we het gebruik van schone en autonome voertuigen stimuleren. Verkeerssystemen worden ‘smart’ uitgevoerd. Zo regelen we vlotte doorstroming op kruisingen door slimme verkeersregelinstallaties en geven we snelfietsroutes sneller groen.
De SGP wil een betere bereikbaarheid in Zeeland realiseren door kwalitatief goed openbaar vervoer (ov). Snel vervoer van en naar knooppunten met hoogwaardig openbaar vervoer aangevuld met fijnmazige en flexibele reisvormen voor bereikbare kernen in onze provincie.

Concreet:

• Optimaal gebruiksgemak bij het carpoolen (oplaadpunten, fietsenstalling, camera’s);
  • Opzet en uitbreiding van knooppunten met carpoolplekken en P&R-voorzieningen;
  • De belangrijkste verkeersknelpunten met spoed oppakken;
  • Zorgen voor een aantrekkelijk openbaar vervoer dat kan concurreren met de auto in woon-werk verkeer;
  • Alternatieve vormen van vervoer met particulier draagvlak ondersteunen we;
  • Gebruik maken van ‘smart mobility’, zoals slimme verkeersregelinstallaties
  • (Gratis/goedkope) parkeergelegenheden buiten of aan de rand van steden in combinatie met gratis/goedkope vervoergelegenheden naar het centrum;
  • Meer budget beschikbaar stellen om de Regionale Mobiliteitsstrategie verder uit te werken en concreet vorm te geven.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.