Werken

Het midden- en kleinbedrijf (mkb) is een drijvende kracht achter de Zeeuwse economie. Zeeland is een mkb-provincie waarin ondernemers risico’s nemen en banen creëren. De SGP wil dat ondernemerschap stimuleren en bepleit het tegengaan van onduidelijke of overbodige
regels of eisen. We omarmen goede initiatieven die het ondernemerschap stimuleren.

De SGP vindt dat het midden- en kleinbedrijf een cruciale rol speelt in werkgelegenheid dicht bij onze inwoners. Veelal zijn mkb-bedrijven familiebedrijven. Ze zijn vaak verankerd in de lokale samenleving en hebben meer oog voor de lange termijn. We zien voor de provincie een rol om bij bedrijfsoverdracht naar familieleden of externen te ondersteunen door bemiddeling.

We bieden ruimte voor maakbedrijven die de productie terughalen naar onze provincie. We vinden het van belang dat leveringszekerheid van cruciale goederen zoals medische goederen geborgd wordt door lokale productie. Innovatieve bedrijfsvormen in start-ups en scale-ups
stimuleren we waar mogelijk door deelname vanuit een regionaal investeringsfonds. Via Impuls Zeeland worden bedrijven geholpen bij vestiging in Zeeland. Het is geen hoofddoel om internationale bedrijven naar Zeeland te halen. Waar mogelijk ondersteunen we het mkb met talentprogramma’s die voor een passende scholing zorgen, zodat de scholing beter past bij de vraag van het mkb naar personeel.

Concreet:

• De provincie start een talentprogramma waarin vraag- en aanbodsectoren worden benaderd om mensen van werk naar werk te begeleiden;
  • Via een regionaal investeringsfonds wordt innovatie gestimuleerd;
  • De provincie ondersteunt familiebedrijven bij de zoektocht naar opvolging bij bedrijfsovername.

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.