Zeelandbrug en Deltaweg

De opening van de Zeelandbrug vond plaats op 15 december 1965. Door het toenemende verkeer en steeds zwaardere vrachtwagens wordt de levensduur steeds korter. Dat betekent dat nagedacht moet worden over een nieuwe Zeelandbrug. De komende bestuursperiode moet de vervangingsvraag beantwoord worden. 

De SGP ziet ondertunneling van de Oosterschelde op dit moment als beste alternatief. We willen in elk geval onderzocht hebben of deze nieuwe verbinding zodanig gerealiseerd kan worden dat deze bijdraagt aan het oplossen van de verkeersproblemen rondom Zierikzee. Tevens moet de provincie gesprekken starten met het Rijk om medefinanciering te verkrijgen. Uiteraard is een goede landschappelijke inpassing bij alle opties belangrijk. De SGP wil de beste oplossing waarbij ook andere knelpunten direct worden opgelost.

De SGP wil een snelle Noord-Zuidverbinding door Zeeland, voor betere bereikbaarheid en veiligheid. Slechts één vluchtroute (de A58) is risicovol. Bovendien is een goede route door Zeeland nodig voor onze economie en bereikbaarheid. Een 2x2-rijbaan op de Deltaweg (N256 Goes-Zierikzee) zien wij als toekomstbestendige en gewenste optie.

Concreet:

  • Het onderhoud van infrastructurele bouwwerken zoals bruggen et cetera moet op orde zijn. De Thoolse en de Vossemeerse brug zijn cruciaal voor verbindingen van Tholen en Sint Philipsland. De provincie Zeeland gaat in overleg met het Rijk en wil garanties hebben omtrent een goede bereikbaarheid van Tholen;
  • Bij Oud-Vossemeer dient in de nieuwe collegeperiode een rondweg aangelegd te worden om zodoende de verkeersveiligheid in het centrum van Oud-Vossemeer te vergroten en de overlast voor bewoners te verminderen;
  • De provincie moet gesprekken starten met het Rijk om medefinanciering voor een nieuwe Zeelandbrug te verkrijgen. De komende bestuursperiode moet de vervangingsvraag beantwoord worden;
  • In de komende bestuursperiode willen we besluitvorming over realisatie van het project Deltaweg en een start maken met de voorbereidingen van het project;
  • De Zanddijk (N673) en de Molendijk bij Yerseke worden aangelegd volgens het door Provinciale Staten gekozen tracé. Hierbij komt er ook een nieuwe ontsluiting voor bedrijventerrein Olzendepolder bij Yerseke;
  • Samen met de gemeente Schouwen-Duiveland en Rijkswaterstaat onderzoeken hoe de N59 bij Zierikzee verbeterd kan worden;
  • In overleg met Rijkswaterstaat passeerstroken aanleggen op de N59 tussen Zierikzee en Burgh-Haamstede;
  • De N59 (Goes-Hellegatsplein) verdient prioriteit om aan te pakken. Het is niet logisch om de N57 als grote doorgaande route in te richten; • De Westerscheldeferry tussen Breskens en Vlissingen dient te blijven. Over de vervanging van beide Swath-schepen moet in de komende jaren een besluit worden genomen, waarbij de optie van elektrisch aangedreven schepen een wenselijke optie is;
  • Een onderhoudsplan maken voor onze kunstwerken (bruggen, tunnels, viaducten etc.), zodat er een meerjarig inzicht is in waar er (groot) onderhoud gaat plaatsvinden. Een tijdshorizon van 20 jaar is hierbij het streven;
  • Een toltunnel is marktverstorend. Daarom moet de Westerscheldetunnel voor al het verkeer tolvrij worden, uiterlijk 2025 en liefst eerder.

 



Terug naar overzicht

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.