30 januari 2024

Betrek direct betrokkenen bij uitvoering gebiedsprocessen

Naar aanleiding van het besluit van Gedeputeerde Staten (GS) over de 'Gebiedenaanpak Noordwest Walcheren en Schouwen-West' hebben de fracties van D66 en SGP een aantal vragen. In de uitgewerkte memo wordt de overlegstructuur geschetst die GS gaan opstarten. Uit deze memo komt naar voren dat de nadruk ligt op gesprekken met brancheorganisaties en overheden. Volgens de fracties van SGP en D66 is het cruciaal dat er met direct betrokkenen gesproken gaat worden.

Lang niet alle grondeigenaren, grondgebruikers en bedrijfseigenaren zijn immers lid van een brancheorganisatie. Tevens kennen zij als geen ander hun bedrijfsvoering / gebied en weten wat daar aan kansen (om aan te passen) en bedreigingen liggen, en kunnen juist met behulp van de kennis van overheden bekijken welke (on)mogelijkheden er zijn. Daarnaast lijkt het ons verstandig dat deze mensen ook juist met elkaar in gesprek gaan om succesvol een aantal knelpunten in Noordwest Walcheren en Schouwen-West op te lossen, het verleden leert dat ‘buren’ soms meer voor elkaar kunnen betekenen dan dat men van elkaar weet. Deze insteek zien wij niet terugkomen in het voorstel dat GS willen gaan uitvoeren en vandaar onderstaande vragen:

1. Bij beide gesprekstafels worden alleen overkoepelende organisaties en overheden uitgenodigd. Waarom hebben GS niet gekozen om een gespreksniveau / tafel daarnaast te organiseren en boer en boswachter in gesprek te laten gaan?

2. D66 en SGP zijn van mening dat de voorgestelde uitdagingen alleen opgelost kunnen worden als de provincie met de direct betrokkenen in gesprek gaat. In hoeverre delen GS deze opvatting? Hoe gaan ze ervoor zorgen dat alle bedrijfseigenaren, grondeigenaren en grondgebruikers betrokken worden en niet alleen desbetreffende brancheorganisaties?

3. We lezen in het voorstel dat er op dezelfde manier gewerkt gaat worden als bij de aanpak Grenspark Groot Saeftinghe (GGS). In het proces rondom GGS werden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd met omwonenden en naastgelegen agrariërs, zogeheten 'streekholders'. Deze betrokkenheid wordt niet beschreven in de gebiedsaanpakken Noordwest Walcheren en Schouwen-West. Kunnen GS toelichten welke lessen er uit het proces bij GGS worden meegenomen in deze gebiedsaanpak?

4. We lezen dat procesgeld uit het budget voor het Zeeuws gebiedsprogramma komt. Kunnen we een toelichting krijgen binnen welke financiële kaders er uitvoering gegeven gaat worden aan de gebiedsaanpakken?

Namens D66 en SGP Zeeland,

Wouter Versluijs, Joan van Burg en Harold van de Velde