14 december 2023

Gratis met de bus tijdens stremming Postbrug Yerseke

Op 14 november 2023 verscheen op Omroep Zeeland een artikel over de sluiting van de Postbrug tussen Yerseke en Kapelle die negen weken lang zal duren. De impact op met name de fietsende scholieren van Yerseke naar Goes is fors, omdat men om dient te fietsen van de Postbrug naar de Vlakebrug en andersom.

Sluiting Postbrug voor onderhoud

Omroep Zeeland berichtte dat de Postbrug tussen Yerseke en Kapelle vanaf 15 januari negen weken lang dicht gaat voor verkeer in verband met groot onderhoud. De bewegingswerken, die ervoor zorgen dat de brug open en dicht kan, moeten worden vervangen. Verkeer moet dan omrijden over de Vlakebrug, een eindje verder. De brug over het Kanaal door Zuid-Beveland moet onder handen genomen worden omdat de bewegingswerken aan het einde van hun levensduur zijn. Automobilisten moeten rekenen op zo'n tien minuten extra reistijd. Fietsers zijn naar verwachting een kwartier langer onderweg.

Impact op fietsers

De impact op met name de fietsende scholieren van Yerseke naar Goes is fors, omdat men om dient te fietsen van de Postbrug naar de Vlakebrug en andersom. Voor een enkele reis betekent dat zo'n 5 km extra en per dag betekent dat zo'n 10 km extra fietsen. De SGP is voorstander van gezonde beweging voor jongeren en zou het jammer vinden als scholieren massaal kiezen voor busvervoer. Daarom heeft de fractie, uit naam van Hans Rottier, schriftelijke vragen ingediend bij het college van Gedeputeerde Staten. Op 13 december ontvingen we de antwoorden:

Vragen SGP en antwoorden Gedeputeerde Staten

1. Zijn Gedeputeerde Staten het met de SGP eens de impact voor de scholieren van Yerseke naar Goes behoorlijk is. Kan het college duiden hoeveel scholieren ongeveer dagelijks deze brug passeren?
Ja, de impact is fors. Exacte tellingen zijn ons onbekend, maar volgens schatting gaat het om enkele honderden fietsers.

2. Deelt uw college de mening van de SGP dat 9 weken een lange periode is voor een verbinding die dagelijks door vele scholieren gebruikt wordt?
9 weken is lang, maar volgens Rijkswaterstaat is dit de tijd die noodzakelijk is voor het uitvoeren van de geplande werkzaamheden aan de brug.

3. Kan het college aangeven en navraag doen of nadere duiding geven waarom deze operatie 9 weken doorlooptijd noodzakelijk is?
Het bewegingswerk en de noodstroomvoorziening worden gerenoveerd. De aard en omvang van deze werkzaamheden maken dat deze stremmingsduur noodzakelijk is.

4. Is het college bereid om in overleg te treden om de stremmingstermijn in de korten?
Hierover heeft (ambtelijk) overleg plaatsgevonden, waarbij de conclusie is dat deze termijn noodzakelijk is voor de uitvoering van de geplande werkzaamheden.

5. De SGP fractie begrijpt dat onderhoud noodzakelijk is, maar de consultatie met de omgeving lijkt zich te beperken tot de mogelijkheid van vragen stellen op 30 november 2023, zonder enige invloed op het verzachten van deze stremming. We vragen het college of Rijkswaterstaat de belangen van scholieren vooraf afgewogen heeft en welke mogelijkheden er zijn deze stremming met zo min mogelijk impact te laten verlopen.
De belangen van de scholieren en andere reizigers zijn afgewogen, daarom is besloten om reizigers (waaronder scholieren) gedurende de stremming gratis gebruik te laten maken van de bus.

6. Is er nagedacht over aanvullende maatregelen voor de veiligheid van de schoolgaande kinderen, omdat zij nu via alternatieve routes de school dienen te bereiken en bijvoorbeeld in grote aantallen de (drukke) rotonde van de Nishoek moeten oversteken in geval men kiest voor de alternatieve route via de Zanddijk? Of is overwogen om verkeersregelaars in te zetten gedurende de tijden dat er veel scholieren oversteken?
Dit is nog onderwerp van afstemming tussen Rijkswaterstaat en de aannemer. Er wordt onderzocht of een verkeersregelaar op rotonde Nishoek bij de fietsoversteek mogelijk is.

7. Rijkswaterstaat heeft gekeken naar varianten met een beperkte doorgang voor de spits Op de website is gemeld dat “tijdens de ochtend- en avondspits blijft de Vlakebrug volledig beschikbaar voor het wegverkeer” In de beeldvorming in de media lijkt dat punt onvoldoende benoemd. Graag een bevestiging dat de beschikbaarheid tijdens de spits is gewaarborgd en dat het 'wegverkeer' niet alleen de auto’s, maar ook de fietsers betreft.
Fietsers maken deel uit van het wegverkeer, en kunnen dus tijdens de spits over de brug.

8. Ter verduidelijking op voorgaande vraag helpt het om de tijdstippen die men rekent onder de spits de benoemen. Graag duiding van deze tijdstippen en daarbij vragen we u ook of die tijdstippen zijn afgestemd op de tijden dat veel scholieren van deze route gebruik maken.
Tijdens de ochtendspits (07:00-09:00) en de avondspits (16:00 tot 18:00) is de Vlakebrug beschikbaar voor wegverkeer.