21 juni 2023

Mag landbouwverkeer in de toekomst over Oosterscheldekering?

Ons bereikten berichten dat er vanuit de agrarische sector behoefte is aan ruimere mogelijkheden om met landbouwmaterieel de Oosterschelde over te steken. Om die reden hebben we onlangs aan het dagelijks provinciebestuur schriftelijk gevraagd of de mogelijkheden verruimd kunnen worden. Gedeputeerde Staten hebben laten weten dat ook zij graag tegemoet willen komen aan de behoefte van de agrarische sector, maar dat Rijkswaterstaat dwars ligt. Onderstaand vindt u de vragen van de SGP en de antwoorden van Gedeputeerde Staten.

1. Rijkswaterstaat (RWS) heeft een rapport opgesteld m.b.t. het gebruik van o.a. landbouwverkeer over de Oosterscheldekering. Dragen Gedeputeerde Staten kennis van dit rapport?
Het ‘Memo inzake landbouwverkeer Oosterschelde na DT’ van 15 december 2021 is bekend bij ons. Op 21 september 2022 is hier in een overleg over gesproken tussen onze gedeputeerde en de directie van Rijkswaterstaat.

2. Kan dit rapport ook aan Provinciale Staten worden toegezonden?
Aangezien dit rapport is opgesteld door Rijkswaterstaat en een ambtelijke status heeft, kunnen wij niet beslissen over openbaarheid. We vragen bij Rijkswaterstaat na of het rapport openbaar gemaakt kan worden.

3. Wat is de opvatting van Gedeputeerde Staten t.a.v. de conclusies uit dit rapport van RWS?
We zien een behoefte vanuit de landbouwsector om op een veilige manier de Oosterschelde(kering) over te steken met landbouwvoertuigen. Er moet een oplossing worden geboden om dit te faciliteren. Zonder in te gaan op de inhoud van het rapport zelf (zie het antwoord op vraag 2), maar gebaseerd op gesprekken met Rijkswaterstaat: Het (volledig) openstellen van de N57 voor landbouwverkeer tussen het reguliere verkeer wordt door Rijkswaterstaat als onveilig bestempeld. Daarmee wordt een streep gezet door de optie ‘landbouw - passeerstroken’. Dit heeft ons verrast, omdat dit niet in lijn is met eerdere uitspraken en toezeggingen van Rijkswaterstaat. We stellen, net als Rijkswaterstaat, de verkeersveiligheid voorop. Maar we zijn ook van mening dat we als wegbeheerders wel gehoor moeten geven aan de behoefte vanuit de landbouwsector om de Oosterschelde over te steken. We hebben met elkaar een oplossing te bieden voor de sector.

4. Mochten de conclusies nadelig zijn voor de agrarische sector, welke stappen willen Gedeputeerde Staten dan ondernemen om RWS hun standpunt te laten herzien?
We blijven in gesprek met Rijkswaterstaat om tot een bestendige oplossing te komen. De eventueel te nemen stappen zullen dan sterk afhankelijk zijn van het standpunt en flexibiliteit van Rijkswaterstaat na verdere gesprekken met de sector. We vinden het belangrijk om tot afspraken te komen over oplossingen om illegale passages te voorkomen.

5. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om de konvooiregeling voor de Zeelandbrug uit te breiden door ook op zaterdag konvooien aan te bieden, zodat deze regeling beter aansluit bij de wensen van de agrarische sector? Met als doel illegaal gebruik terug te dringen.
Ja, er is in principe bereidheid om uit te breiden met zaterdagen, mits hiervoor de financiële middelen beschikbaar gesteld worden. De beschikbare middelen voor de huidige regeling lopen tot en met 2023.

6. Zijn Gedeputeerde Staten met de SGP van mening dat een konvooiregeling zoals bij de Zeelandbrug ook moet worden ingesteld bij de Oosterscheldekering?
Ja, mits dit in voldoende mate tegemoetkomt aan de behoefte vanuit de landbouwsector. Echter met passende voorwaarden die horen bij de verkeerskundige situatie aldaar en onder beheer van Rijkswaterstaat.

7. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om partijen weer bij elkaar te brengen met als doel een structurele oplossing te zoeken voor het probleem van landbouwverkeer over de Oosterscheldekering?
Ja, ook hiervoor blijven wij ons inspannen. Medio juni 2023 wordt een nieuwe gespreksronde ingepland door Rijkswaterstaat met de Provincie Zeeland en de belangenpartijen van de agrarische sector.

8. En zo ja, de uitkomsten van het gesprek met Rijkswaterstaat en de agrarische sector te delen met Provinciale Staten en de agrarische sector?
Bij dit gesprek is vertegenwoordiging van de agrarische sector uitgenodigd. Naar verwachting zal Rijkswaterstaat als organisator alle deelnemers informeren door middel van een gespreksverslag. Dit kan desgewenst ook worden gedeeld met Provinciale Staten, omdat de Provincie Zeeland ook aan tafel zit.

Namens de Statenfractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij,

Kees van den Berge