19 maart 2021

Nijpend tekort aan ligplaatsen voor binnenvaartschepen

Nijpend tekort aan ligplaatsen voor binnenvaartschepen

Er zijn te weinig ligplaatsen voor de binnenvaart in Zeeland. Vooral de havens van Vlissingen en directe omgeving vormen een groot knelpunt. In de laatste tien tot twintig jaar zijn hier acht ligplaatsen voor binnenvaartschepen verdwenen. Recent is daar het sluiten van de PZEM-kade (ook wel kade Edisonpark) nog bijgekomen, waardoor het tekort nog nijpender is geworden.

De enige plaats waar binnenvaartschepen in de binnenhaven van Vlissingen nog mogen liggen, is het sluiseiland (max. twee breed). In de praktijk blijken deze plaatsen vaak bezet door zeezandzuigers, waardoor binnenvaartschippers bij aankomst vaak geen enkele ligplaats aantreffen voor hun schip. Naar aanleiding van deze problematiek stelt SGP Zeeland op 19 maart 2021 de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten. Lees hier ook de antwoorden die 8 juni 2021 binnenkwamen.

Vragen:

  1. Deelt het College de mening dat de binnenvaart een belangrijke vervoerssector is? 
  2. Is het bij het College bekend dat er (te) weinig ligplaatsen zijn voor de binnenvaart in Zeeland? 
  3. Welke regels hanteert het College voor het afkeuren of opheffen van ligplaatsen? 
  4. In de Sloehaven schijnen (te) weinig wachtfaciliteiten te zijn voor binnenvaarttankers. Op welke wijze wil het College in overleg treden met North Sea Port om dit aanhangig te maken? 
  5. Is het wel of niet aanwezig zijn van een Natura-2000 gebied van invloed op het creëren van (extra) ligplaatsen? 
  6. Is het College bereidt om in overleg met Koninklijke BLN-Schuttevaer te inventariseren op welke manier in de behoefte van extra ligplaatsen voor de binnenvaart kan worden voorzien?

Hoogachtend namens de Statenfractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij,

J.A. (Hans) Rottier

 

UPDATE 14-06-21 ANTWOORDEN VAN GEDEPUTEERDE STATEN

1. Deelt het College de mening dat de binnenvaart een belangrijke vervoerssector is?

Ja, het College deelt deze mening.

2. Is het bij het College bekend dat er (te) weinig ligplaatsen zijn voor de binnenvaart in Zeeland?

Ja, het College is door de signalen uit de markt bekend dat er een tekort aan ligplaatsen in het havengebied in Zeeland is.

3. Welke regels hanteert het College voor het afkeuren of opheffen van ligplaatsen?

De Provnicie heeft alleen zeggenschap over de in haar bezit zijnde kades/liplaatsen. Er zijn geen specifieke regels voor het opheffen van een ligplaats. GS beslist of een ligplaats wordt opgeheven, daarbij de belangen van de diverse stakeholders in ogenschouw nemend.

4. In de Sloehaven schijnen (te) weinig wachtfaciliteiten te zijn voor binnenvaarttankers. Op welke wijze wil het College in overleg treden met North Sea Port om dit aanhangig te maken?

Er is een ambtelijk overleg gepland met North Sea Port en een rederij uit de tankvaart. North Sea Port is bekend met het probleem en onderzoekt de mogelijkheden.

5. Is het wel of niet aanwezig zijn van een Natura-2000 gebied van invloed op het creëren van (extra) ligplaatsen?

Ja dat is van invloed. De aanwezigheid van een Natura-2000 gebied beperkt de mogelijkheden op uitbreiding van economische activiteiten.

6. Is het College bereid om in overleg met Koninklijke BLN-Schuttevaer te inventariseren op welke manier in de behoefte van extra ligplaatsen voor de binnenvaart kan worden voorzien?

Op 10 mei heeft de gedeputeerde van der Maas al met een delegatie van BLN/Schuttevaer gesproken. De volgende afspraken zijn gemaakt:

  • De Provincie Zeeland bestudeert de mogelijkheden die BLN Schuttevaer ziet om de voormalige PZEM-kade geschikt te maken als tijdelijke wachtplaats.
  • De Provincie treedt in overleg met North Sea Port en één of enkele reders om oplossingen te bespreken die het tekort aan wachtplaatsen en zouden kunnen oplossen c.q. verkleinen.
  • 2 keer per jaar vindt er ambtelijk en bestuurlijk overleg plaats tussen BLN Schuttevaer en de Provincie.
  • De Provincie organiseert structureel een ambtelijk overleg tussen de binnenvaartsector en de (hoofd) waterwegbeheerders.

De SGP vindt het goed te vernemen dat verschillende overleggen worden georganiseerd om de problematiek rond de ligplaatsen te verhelpen.