26 februari 2024

Provincie herkent zich niet in geschetste cijfers PZC omtrent verkeersveiligheid

In de afgelopen maanden stonden er verschillende artikelen met verontrustende cijfers over verkeersveiligheid in de PZC. Zo zou het aantal gewonden in 2023 beduidend hoger zijn dan in 2022. Tevens meldde de krant dat in onze provincie de sterkste stijging te zien is van het aantal ongelukken vergeleken met andere provincies. Reden voor de SGP-Statenfractie om het college van Gedeputeerde Staten te bevragen op dit onderwerp. Het college geeft in haar beantwoording echter aan zich niet te herkennen in de geschetste cijfers van de PZC.

Onderstaand leest u de vragen van de SGP-fractie en beantwoording van het college van Gedeputeerde Staten.

1. Kan uw College bevestigen of de hierboven geschetste ontwikkeling juist is?
Nee, de geschetste ontwikkeling uit de krant van 15 januari 2024, waarin wordt aangegeven dat Zeeland de sterkste procentuele stijging van het aantal ongelukken in Nederland zou hebben, herkennen wij, op basis van de bij ons bekende cijfers, niet. Dit geldt voor alle wegen van Zeeland, ook de Rijks, gemeenten en waterschapswegen. Met de (beschikbare) data over 2023 wordt zichtbaar dat de trend in Zeeland van het aantal verkeersgewonden (licht) stijgend is en dat het aantal verkeersdoden niet (verder) daalt. Een verdieping op de cijfers wordt momenteel uitgevoerd (zie antwoord 2).

2. Is uw College met de SGP-fractie van mening dat het nodig is dat er een onderzoek dient te komen op welke wegen vooral ongelukken plaatsvinden in Zeeland?
Ja. Daarom hebben wij momenteel onderzoek lopen. Om een goed beeld te verkrijgen waar de risico’s zitten en wat nodig is om de verkeersveiligheid niet achteruit te laten gaan en waar mogelijk te vergroten worden er in opdracht van de provincie/ROVZ op dit moment 2 onderzoeken uitgevoerd.

  • Analoog aan de Staat van de verkeersveiligheid die jaarlijks in opdracht door het ministerie wordt uitgevoerd wordt door SWOV (instituut voor wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) in beeld gebracht hoe de verkeersveiligheid in Zeeland er voor staat. 
  • Analoog aan de studie die Rijkswaterstaat voor al haar Nwegen heeft uitgevoerd heeft Arcadis opdracht voor een studie gericht op de veiligheid van de provinciale N-wegen. Wat zijn de zwakke schakels en met welk type maatregelen kunnen die de komende jaren verbeterd worden? Beide studies bouwen voort op de Zeeuwse uitvoeringsagenda van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid uit 2020. Met de studies wordt scherper wat de opgave is en welk type maatregelen voor Zeeland het meest effectief is voor het borgen en vergroten van de verkeersveiligheid. In het tweede kwartaal verwachten we de resultaten van beide studies met u te kunnen delen.

3. Zijn er aanwijsbare oorzaken waarom op bepaalde wegen wellicht meer ongevallen gebeuren?
Die studie zijn we momenteel aan het uitvoeren (zie antwoord 2 hierboven).

4. Gedragsverandering is een manier om de verkeersveiligheid te bevorderen. Welke acties worden reeds uitgevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten? En welke acties denkt GS nog uit te kunnen voeren om het toenemend aantal ongevallen te verminderen? Wanneer wordt daarmee begonnen?
Voor een overzicht van de acties verwijzen wij u graag naar de website van het ROVZ www.rovz.nl waarop alle verschillende activiteiten en campagnes worden toegelicht. Dit doen we samen met veel verschillende partners die daarin ieder een eigen bijdrage leveren. Op basis van de in antwoord 2 genoemde onderzoeken bekijken wij gericht welke bijstellingen en/of aanvullende acties nodig zijn om de verkeersveiligheid te vergroten.

5. Verkeersveiligheid bevorderen vraagt actie van de provincie, maar ook van gemeenten, van het ROVZ, van de politie, van VVN, van scholen etc. Maar vooral ook van mensen zelf. Op welke wijze wordt met deze partners integraal beleid uitgevoerd?
De basis van ons integrale beleid is vastgesteld met de uitvoeringsagenda van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Hierin staat de risico-gestuurde aanpak en samenwerking met de verschillende partners centraal. Dit zullen we ook de komende periode blijven uitvoeren waarbij we de inzichten uit de hierboven genoemde studies zullen gebruiken om die aanpak waar mogelijk effectiever te maken.

6. Op welke wijze worden voor de verschillende groepen verkeersdeelnemers gerichte publiekacties uitgevoerd?
Op www.rovz.nl kunt u hierover veel informatie vinden. Groepen die (extra) aandacht krijgen zijn de kwetsbare verkeersdeelnemers (de fietser) en er is ieder jaar vanuit de campagnes aandacht voor snelheid, rijden onder invloed, fietsverlichting, de oogsttijd en afleiding in het verkeer. Voor de beginnende automobilist (doelgroep jongeren 17-25 jaar) is de training GRIP beschikbaar.

7. De laatste jaren is er een trend te zien van een stijging van het aantal eenzijdige ongevallen (bijv. auto in de sloot). Uit onderzoek blijkt dat dit vaak komt door niet handsfree bellen met de mobiele telefoon tijdens het autorijden of bellen tijdens het fietsen, drugs- en alcoholgebruik. Zijn er cijfers hiervan bekend in onze provincie?
Er zijn beperkt cijfers vanuit de politie bekend. In het onderzoek door SWOV wordt deze informatie gebruikt voor de bredere analyse.

8. Is het College met ons van mening dat er voldoende financiële middelen en meer acties nodig zijn om de verkeersveiligheid te vergroten? Op welke wijze gaat GS dit oppakken?
Voor acties om de verkeersveiligheid te vergroten hebben uw Staten jaarlijks 890.000 euro beschikbaar gesteld. Daarnaast investeren we de komende jaren fors in infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals met de projecten Zanddijk en Traverse Kapellebrug en lopen er voor andere projecten zoals de Randweg Oud-Vossemeer en de Deltaweg voorbereidingen. Op basis van de 2 genoemde onderzoeken (zie antwoord 2) bekijken wij welke aanpak nodig is om de verkeersveiligheid te vergroten.