25 mei 2023
Structurele oplossing landbouwverkeer
Al eerder heeft de SGP aandacht gevraagd voor een goede oplossing voor het landbouwverkeer dat zich beweegt tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland. Mede dankzij de inspanningen van de SGP is in 2018 een konvooiregeling voor de Zeelandbrug opgesteld. Op werkdagen kan het landbouwverkeer 's-morgens vroeg en 's-avonds onder begeleiding de Zeelandbrug over. Vanuit de sector is echter behoefte aan ruimere mogelijkheden. Daarom heeft de SGP op 16 mei 2023 opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.
Illegaal gebruik
Tot 2018 werden de Oosterscheldekering en de Zeelandbrug vaak illegaal gebruikt om met landbouwvoertuigen heen en weer te rijden. Dit leverde zowel op de Zeelandbrug als op de Oosterscheldekering gevaarlijke situaties op. Uit economische en verkeersveiligheidsoverwegingen heeft de Provincie Zeeland als wegbeheerder voor de Zeelandbrug een konvooiregeling mogelijk gemaakt om zo toch een legale oeververbinding te behouden voor landbouwverkeer tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland.
Oosterscheldekering
Ten aanzien van de Oosterscheldekering heeft Rijkswaterstaat in 2018 aan de provincie Zeeland toegezegd gedaan om na het afwaarderen van de snelheid van 100 naar 80 km/uur, het voor landbouwverkeer mogelijk te maken de Oosterscheldekering te gebruiken. Vanuit de agrarische sector lag deze wens er ook, omdat de kering breder is dan de Zeelandbrug. Rijkswaterstaat Zee en Delta lijkt nu terug te komen op hun gedane belofte om landbouwverkeer onder voorwaarden mogelijk te maken op de Oosterscheldekering. Rijkswaterstaat heeft verbodsborden geplaatst om landbouwvoertuigen te weren bij de kering. Dit is wat de SGP betreft een ongewenste maatregel.
Structurele oplossing
De agrarische sector is een belangrijke economische pijler in Zeeland en landbouwverkeer hoort hierbij. Machines die in de landbouw worden gebruikt, worden steeds specifieker en moeten in grotere gebieden kunnen worden ingezet om deze rendabel te kunnen gebruiken. Een dubbele verbinding over de Oosterschelde is voor de agrarische sector daarom van economisch belang. Daarnaast is vanuit verkeersveiligheidsoogpunt een structurele oplossing zeer gewenst.
Vragen aan het college
- Rijkswaterstaat (RWS) heeft een rapport opgesteld m.b.t. het gebruik van o.a. landbouwverkeer over de Oosterscheldekering. Dragen Gedeputeerde Staten kennis van dit rapport?
- Kan dit rapport ook aan Provinciale Staten worden toegezonden?
- Wat is de opvatting van Gedeputeerde Staten t.a.v. de conclusies uit dit rapport van RWS?
- Mochten de conclusies nadelig zijn voor de agrarische sector, welke stappen willen Gedeputeerde Staten dan ondernemen om RWS hun standpunt te laten herzien?
- Zijn Gedeputeerde Staten bereid om de konvooiregeling voor de Zeelandbrug uit te breiden door ook op zaterdag konvooien aan te bieden, zodat deze regeling beter aansluit bij de wensen van de agrarische sector? Met als doel illegaal gebruik terug te dringen.
- Zijn Gedeputeerde Staten met de SGP van mening dat een konvooiregeling zoals bij de Zeelandbrug ook moet worden ingesteld bij de Oosterscheldekering?
- Zijn Gedeputeerde Staten bereid om partijen weer bij elkaar te brengen met als doel een structurele oplossing te zoeken voor het probleem van landbouwverkeer over de Oosterscheldekering?
- En zo ja, de uitkomsten van het gesprek met Rijkswaterstaat en de agrarische sector te delen met Provinciale Staten en de agrarische sector?
Hoogachtend namens de Statenfractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij,
Kees van den Berge