28 september 2020

Te gast bij De Koeijer Transport en ZUIDWEST Logistiek

Drie keer per jaar is er in de planning van Provinciale Staten een middag gereserveerd voor fractiebezoeken. Vrijdag 18 september was zo’n middag. De SGP-fractie besloot er een logistieke middag van te maken met 2 werkbezoeken aan De Koeijer Transport in Yerseke en ZUIDWEST Logistiek in Goes.

Transportbedrijf De Koeijer

Een belangrijk onderwerp dat ter sprake kwam, was uiteraard de Zanddijk. Iedere avond vertrekken er ca. 100 vrachtauto’s van De Koeijer via de Zanddijk naar hun bestemming. Voor De Koeijer is het erg belangrijk dat de Zanddijk snel aangepakt wordt. Yerseke moet minimaal 2 ontsluitingswegen krijgen, zodat er altijd een alternatief bestaat als er op 1 van de wegen iets gebeurt. Ondanks alle berichten in de media, is de SGP ook van mening dat we de aanpak van de Zanddijk niet langer uit moeten stellen. De veiligheid van alle verkeersdeelnemers moet zo snel mogelijk verbeterd worden.

De SGP heeft ook gevraagd naar het vinden van personeel. De Koeijer gaf aan dat dit tegenwoordig steeds lastiger wordt. Met name omdat er in de bedrijfshal voornamelijk ’s-avonds gewerkt moet worden en de temperatuur er vanwege de opslag van verse goederen laag is.

Zorgen zijn er ook omtrent de aankomende Brexit. Gaan er straks lange wachtrijen ontstaan aan de grens? Voor een bedrijf dat veel met versproducten werkt, is dat heel nadelig.

ZUIDWEST Logistiek

ZUIDWEST werkt met een jong wagenpark (4 à 5 jaar). Elektrisch (autonoom) rijden is voor hen geen interessante optie, omdat bestemmingen te ver uit elkaar liggen. Bovendien gaf men aan dat er vanuit de overheid te weinig voeding gegeven wordt aan het proces om te verduurzamen. Er zijn veel te veel wetjes en regeltjes die het voor ondernemers lastig maken. Wel onderzoekt ZUIDWEST de mogelijkheden om het jaarlijkse dieselverbruik te compenseren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door middel van de aanleg van een voedselbos. De SGP is voorstander van minder regeldruk vanuit de overheid. Zeker als wij uit praktijkverhalen horen dat dit ondernemers belemmert, stimuleert ons dat om ons daarvoor in te zetten.

De fractie heeft gevraagd naar de infrastructuur in Zeeland. Knelpunten die genoemd werden zijn bijvoorbeeld de Deltaweg. Ook de SGP wil hier snel een oplossing voor. Bovendien vormt de Zeelandbrug een gevaarlijke situatie. De weg is erg smal en zeker als 2 vrachtwagens uit tegenstelde richting elkaar moeten passeren, zorgt dat voor zuiging. Een oplossing voor de Zeelandbrug is echter een stuk lastiger dan voor de Deltaweg. Ook de opstoppingen voor de Vlaketunnel (A58) tijdens warme dagen met veel toeristen werden als knelpunt genoemd waar snel iets aan gedaan moet worden.