22 april 2021

Zonnepanelen versus visserij tussen windmolens op zee

In de PZC van zaterdag 17 april 2021 wordt aangeven dat er onderzoek gedaan is naar het plaatsen van drijvende zonnepanelen tussen windparken op zee.
In het artikel wordt gesteld dat vissers geen last hebben van drijvende zonnepanelen tussen windmolens omdat ze er toch al niet mogen vissen. Dat is wat de SGP-fractie betreft een vreemde redenering, temeer omdat er recent een proef is opgestart naar het vissen tussen windemolens voor maximaal 12 Zeeuwse vissers. De SGP-Statenfractie heeft hierover vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

Met de genoemde proef wordt beoogd de beperkingen voor de visserij, die windmolenparken op zee geven, te verminderen. Wat de SGP-fractie betreft is het een slecht idee om daar nu drijvende zonnepanelen te gaan plaatsen. Uit voorbeelden van andere drijvende zonnepanelen is te zien dat deze vol met vogeluitwerpselen zitten en bij storm flink schade oplopen. Zie o.a. de staat van de testlocatie voor de Brouwersdam na enkele maanden. Over het algemeen zijn proeven op zee niet toe te juichen vanwege de toch al beperkte ruimte voor visserij en ze zijn ook niet nodig. Zoals de zonneladder vermeld, dient eerst de ruimte op daken benut te worden.

Vragen:

1. Heeft het college kennis genomen van de studie genoemd in het artikel “Zonnepanelen peppen windpark Borssele op”?
  2. Is het college het met de SGP-fractie eens dat zonnepanelen op zee niet wenselijk is vanwege de toch al beperkte ruimte voor vissers?
  3. Deelt het college de mening dat eerst de resultaten van de proef met visserij tussen windmolens moet worden afgewacht? Hoe gaat het college bewerkstelligen dat dit voorrang krijgt op het plaatsen van zonnepanelen?
  4. Deelt het college de mening dat ten aanzien van de zonne-energie de zonneladder dient gerespecteerd te worden, dus beginnen met het benutten van daken?
  5. In hoeverre zijn eerdere proeven met zonnepanelen op zee (zoals die bij de Brouwersdam) door het college geëvalueerd, aangezien de foto’s met vervuiling (vogeluitwerpselen) en stormschade voor zich spreken (zie bijlage)?
  6. Is het college het met de SGP-fractie eens dat proeven tussen windparken ten aanzien van visserij en schaal-en schelpdieren de voorkeur verdienen boven het plaatsen van (commerciële) zonneparken?

Hoogachtend namens de Statenfractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij,

J.J. (Joan ) van Burg en J.A. (Hans) Rottier