5 februari 2021

Budget voor benodigde grondaankopen Zanddijk

Opnieuw stond het project Zanddijk-Molendijk Yerseke (N673) op de agenda van Provincie Staten. Nadat in november 2020 werd ingestemd met het nader uitwerken van het tracé Roze-Zwart, werd vandaag ingestemd met het beschikbaar stellen van budget om daarvoor de benodigde grondaankopen, inclusief opstallen, te doen.

Statenvoorstel N673 – budget grondaankopen

De SGP heeft ingestemd met het voorstel van Gedeputeerde Staten om €8 miljoen aan middelen beschikbaar te stellen voor de aankoop van gronden, inclusief opstallen, voor het project Zanddijk. Een aantal bewoners heeft namelijk aangegeven graag duidelijkheid te verkrijgen over de aankoop van hun woningen en ander bezit, en eventueel vervangende woongelegenheid. Bij grondverwerving is het zoveel mogelijk voorkomen van onteigening de motivatie. Wachten totdat de definitie- en ontwerpfase zijn afgerond en het bestemmingsplan de volledige procedure heeft doorlopen, laat eigenaren zo lang in onzekerheid dat zij geen gebruik kunnen maken van de bouwkavels die nu beschikbaar zijn vanuit de gemeente Reimerswaal. Bovendien loopt de uitvoering dan vertraging op.

Zorgvuldig aankooptraject

Provinciale Staten heeft op 6 november 2020 gekozen voor het nader uitwerken van het huidige tracé van de N673, de Zanddijk-Molendijk richting Yerseke, inclusief een betere aansluiting op het bedrijventerrein Olzendepolder bij Yerseke. Ook de SGP-fractie heeft op 6 november aangegeven veel belang te hechten aan een zorgvuldig aankooptraject. Gedeputeerde Staten geeft uitvoering aan dit besluit van Provinciale Staten. De motivering waarom Gedeputeerde Staten ons dit voorstel doet, is wat de SGP betreft duidelijk. Een aantal bewoners wil duidelijkheid verkrijgen over de aankoop van hun woningen en ander bezit en eventueel vervangende woongelegenheid die nu beschikbaar is vanuit de gemeente Reimerswaal.

Verschillende belangen

Er zijn diverse reacties binnengekomen van inwoners en belangengroepen. Als voorbeeld die van een inwoner uit Kruiningen, die wijst op een aantal aspecten die onze fractie ook steeds heeft genoemd. Bijvoorbeeld de negatieve gevolgen als een autosnelwegafslag zeer nabij de bebouwde kom van Kruiningen zou komen. Of het punt dat de te vernieuwen Zanddijk in ieder geval zorgt voor twee belangrijke punten voor verbetering van de verkeersveiligheid: de gelijkvloerse spoorwegovergang verdwijnt en de aftakking naar het bedrijventerrein zorgt voor een scheiding tussen vrachtverkeer en overig verkeer.

Communicatie met aanwonenden

Ruim twee weken geleden stond een bijeenkomst gepland met alle aanwonenden. Statenlid Kees van den Berge: ‘’Wij horen graag van de gedeputeerde of deze bijeenkomst is doorgegaan. Als dat niet het geval is, wat gaan Gedeputeerde Staten eraan doen om goed te communiceren met de aanwonenden? Met andere woorden: Wordt de bijeenkomst alsnog gehouden?’’
Antwoord gedeputeerde Van der Maas: Op 20 januari stond een bijeenkomst in het Provinciehuis gepland. Vanwege de coronamaatregelen waren er maar weinig aanmeldingen. Daarom is besloten de bijeenkomst digitaal te houden. Een aantal bewoners had toen de indruk dat Gedeputeerde Staten niet met hen in gesprek wilde. Het tegendeel is waar. Er is toen besloten om het op dat moment even niet te doen, maar het zo snel mogelijk in te halen in een soort hybride vorm (een combinatie van fysiek en digitaal). Dat komt er dus aan.

Berekeningen dhr. Van der Linde

Naast de berekeningen die de Provincie heeft laten maken van alle tracés, zijn er ook berekeningen ingestuurd van dhr. Van der Linde. Hij heeft de kosten van tracé Rood en Roze-Zwart doorgerekend en komt tot andere cijfers. De SGP wil graag van Gedeputeerde Staten weten hoe zij om gaan met de berekeningen van dhr. Van der Linde. Statenlid Kees van den Berge: ‘’Het lijkt ons verstandig de berekeningen mee te nemen ter vergelijking bij de afronding van de definitie- en ontwerpfase.’’
Antwoord gedeputeerde Van der Maas: Wij gaan graag met dhr. Van der Linde in gesprek om zijn berekeningen naast onze eigen berekeningen te leggen. We hebben met hem afgesproken dat we dat zo gaan doen. Ik ga zijn berekeningen niet bestrijden/ontkennen, maar we gaan ze meenemen als waardevolle input richting de zomer.

Vrijliggend fietspad op de westelijke parallelweg

Steeds heeft de SGP het belang van de verkeersveiligheid van de fietsers genoemd. Wij hebben zelfs twee moties ingediend, die ook aangenomen zijn. Maandag 1 februari kwam er een brief binnen van de ZLTO met betrekking tot het project Zanddijk. Daarin wordt de vinger gelegd bij een mogelijk probleem op de westelijke parallelweg, waarbij zij pleiten voor een vrij liggend fietspad. De SGP wil graag van de gedeputeerde weten hoe hij daar tegenaan kijken.
Antwoord gedeputeerde Van der Maas: Momenteel is een vrijliggend fietspad niet opgenomen in het ontwerp, maar wij nemen de brief van ZLTO zeker serieus. We gaan samen kijken wat er nodig is aan de westelijke kant van de Zanddijk. We gaan dit meenemen in het definitieve ontwerp en komen daar voor de zomer mee terug naar Provinciale Staten.

Voor de SGP zijn twee zaken omtrent het project Zanddijk erg belangrijk:

• Het verbeteren van de verkeersveiligheid;
  • Een betere bereikbaarheid van Yerseke.

Dat was en blijft leidend bij de aanpak van de Zanddijk.