3 april 2024

RWS wil opnieuw staalslakken storten

Ondanks een brief van het Zeeuwse college van Gedeputeerde Staten aan Rijkswaterstaat (RWS) om het gebruik van staalslakken in de Oosterschelde te heroverwegen, is RWS voornemens om het product toe te passen bij het verstevigen van de vaargeulwand bij Ossenisse (Westerschelde).

In april 2023 publiceerde het RIVM een rapport waarin beschreven wordt dat het gebruik van staalslakken -een restproduct bij het maken van staal- mogelijk schadelijker is dan aanvankelijk werd gedacht. Wij willen niet dat staalslakken het volgende milieuprobleem worden en nemen deze nieuwe inzichten zeer serieus. Daarom hebben we in 2023, samen met PvdA-GL, twee keer schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

Staatssecretaris zegt onderzoek toe

Staatssecretaris Heijnen (I&W) heeft, naar aanleiding van de vragen en zorgen in Zeeland, onlangs toegezegd dat ze onderzoek gaat doen naar het gebruik van staalslakken. Wij zijn van mening dat de resultaten van dit onderzoek moeten worden afgewacht, voordat er opnieuw staalslakken worden toegepast.

Toepassing staalslakken in Westerschelde eveneens onwenselijk

Nu blijkt dat RWS opnieuw staalslakken wil gebruiken om de vaargeulwand bij Ossenisse te verstevigen. De Westerschelde is, evenals de Oosterschelde, een Natura 2000-gebied. Wij zijn van mening dat het net zo onwenselijk is om staalslakken te storten in de Westerschelde (eveneens een Natura 2000-gebied) als in de Oosterschelde. Reden voor de fracties van de SGP en PvdA-GL om opnieuw schriftelijke vragen te stellen aan het college.