22 januari 2021

Tolvrije tunnel en geen verdiepingen Westerschelde in verkiezingsprogramma SGP

Afgelopen zaterdag 16 januari hield de SGP haar online verkiezingscongres. Vele plaatselijke en gemeentelijke afdelingen dienden amendementen in om het verkiezingsprogramma ‘In Vertrouwen’ aan te passen. Zo ook een aantal Zeeuwse afdelingen. En met succes! De amendementen om de Westerscheldetunnel zo snel mogelijk tolvrij te maken en geen verdiepingen van de Westerschelde meer te realiseren zijn aangenomen.

Westerscheldetunnel tolvrij

De SGP-afdelingen van Borsele, Terneuzen en de SGP-Statenfractie en -gedeputeerde streven naar een gelijk speelveld als het gaat over kosten bij gebruik van de wegen. Daar past een toltunnel niet in als er geen andere eenvoudige mogelijkheden zijn om het gebied te verlaten. Daarom moet er gewerkt worden aan het zo snel mogelijk tolvrij maken van de Westerscheldetunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland, TENMINSTE voor inwoners van Zeeland.

Toelichting

De Westerscheldetunnel is begin deze eeuw door het Rijk aangelegd en inmiddels eigendom van de Provincie Zeeland. De hiervoor aangetrokken financiering wordt afgelost middels tolinning, die tot uiterlijk 2033 loopt. De route waarop de Westerscheldetunnel ligt is in toenemende mate een (inter)nationale route en verbindt Vlaanderen met Zeeland en de rest van Nederland. Ook voor veel Zeeuwen is de tunnel een dagelijks te nemen route. De kosten per dag zijn voor een personenauto € 6,00 (met abonnement). Gedurende een jaar kan dat voor woon- / werkverkeer oplopen tot € 1.536,= (256 werkdagen, personenauto). Dit komt bovenop de wegenbelasting die iedere autobezitter reeds betaald. Gezien het toenemende belang van deze route is het zeer wenselijk dat mensen die van deze route afhankelijk zijn en derhalve op geen andere manier de rest van Nederland kunnen bereiken (zonder tol te betalen), niet langer tol moeten betalen. Middels een Rijksbijdrage kan dit worden gerealiseerd.

…TENMINSTE voor inwoners van Zeeland. Uiteraard zijn wij voorstander van een tolvrije tunnel voor iedereen, maar als dat op korte termijn niet haalbaar is, dan TENMINSTE voor de Zeeuwse gebruikers. De SGP is van mening dat bijvoorbeeld internationaal vrachtverkeer wel tol mag blijven betalen. Dit voorkomt extra verkeersbewegingen en daarmee stikstofuitstoot. Bovendien betaalt internationaal vrachtverkeer in tegenstelling tot Zeeuwse en overige Nederlandse inwoners geen wegenbelasting.

De SGP pleit al jaren voor lagere toltarieven en indien mogelijk voor het eerder tolvrij maken van de tunnel. Zo werd in de Statenvergadering van 1 maart 2019 een initiatiefvoorstel van o.a. de SGP aangenomen waarin is vastgelegd dat de tarieven per 1 januari 2020 worden verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 moeten worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken.

Geen verdiepingen van de Westerschelde

De SGP-afdelingen en -kiesverenigingen van Goes, Terneuzen, Krabbendijke, Waarde, Kruiningen, Borssele, Rilland-Bath hebben in samenwerking met de SGP-Statenfractie een voorstel ingediend om een extra regel toe te voegen aan pagina 111/112 van het landelijke verkiezingsprogramma: Dieper stekende schepen (tot 15,56 meter of meer) op de Westerschelde mogen niet leiden tot nieuwe en of meer baggerwerkwerkzaamheden die er toe zouden kunnen leiden dat er extra ‘binnendijkse’ natuurcompensatiemaatregelen getroffen moeten worden (bijvoorbeeld ontpoldering).

Toelichting

In oktober 2020 werd bekend dat er een proef wordt uitgevoerd om met diepere schepen over de Westerschelde te kunnen varen. Omroep Zeeland publiceerde een artikel waarin staat dat Nederlandse en Vlaamse loodsen gaan proberen om schepen met een diepte van 16 meter door de Westerschelde te loodsen. Nu mag een schip maximaal 15,56 meter diep zijn.

Dit bericht kan namelijk zomaar betekenen dat er extra natuurcompensatiemaatregelen (‘binnendijkse’) getroffen moeten worden om de ‘natuurlijke staat van instandhouding’ te verbeteren. Dan komt ook al snel het ontpolderidee om de hoek kijken. Wij zijn van mening dat dit zeer onwenselijk is en dat dit feitelijk een symptoombestrijding is (verdwijnen van schorren en slikken) als gevolg van het telkens dieper maken van de vaargeul.

De zorg van de SGP-fracties is, dat nu blijkt dat het technisch mogelijk is om schepen met grotere diepgang door de Westerschelde te loodsen, dit niet zal blijven bij een eenmalige proef, maar dat dit een structureel karakter zal krijgen. En als dat eenmaal realiteit is, dat ook de baggerstrategie hierop afgestemd gaat worden zodat verzekerd is dat schepen van 16 meter in de toekomst ook de Westerschelde op zullen kunnen (bij hoogwater). Onze zorg is dat dit tot structureel meer (onderhouds-)baggerwerk gaat leiden en daarmee mogelijk tot nog verder afkalven van de zandplaten, versteiling van het estuarium en het mogelijk nog verder verdwijnen van laagdynamisch getijdengebied. Eind november 2020 stelde de SGP-Statenfractie hier al vragen over aan het college van Gedeputeerde Staten.

Als deze zorg bewaarheid wordt, dan kan het zomaar zijn dat het nu in uitvoering zijnde Natuur Pakket Westerschelde niet voldoende zal blijken om de Staat van Instandhouding van het Westerschelde Estuarium in voldoende mate te verbeteren. Wat dan weer tot gevolg kan hebben dat er nieuwe maatregelen genomen moeten worden in de toekomst ter verbetering van de natuur in de Westerschelde. We weten allemaal welke maatschappelijke discussies dit teweeg brengt in Zeeland (ontpoldering).