11 september 2019

Zorgen over kwetsbaarheid regionale meldkamer

Op 6 september 2019 heeft in de PZC en het RD een artikel gestaan waarin verwezen werd naar een onderzoek uit 2015 waaruit bleek dat regionale meldkamers kwetsbaar zijn. Tot op heden hebben regionale centrales knelpunten nauwelijks opgepakt. De Meldkamer Ambulancezorg in Middelburg wordt specifiek benoemd: door problemen met personele bezetting kan een risico ontstaan voor de continuïteit. Dit baart de SGP zorgen. Om die reden heeft de fractie schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten.

In de artikelen van PZC en RD wordt verwezen naar een onderzoek van de Inspectie Justitie en Veiligheid en Agentschap Telecom (AT) over de regionale meldkamers die oproepen van 112 moeten verwerken. “Onderzoek in 2015 wees ook al uit dat de regionale centrales en ook de landelijke 112-meldkamer in Driebergen kwetsbaar waren. Bij de landelijke centrale zijn sindsdien stappen gezet, maar regionale meldkamers hebben knelpunten op deze terreinen nauwelijks opgepakt. Zij zien de urgentie niet om de continuïteit veilig te stellen”, zeggen de onderzoekers. In de brief van de Minister wordt de Meldkamer Ambulancezorg in Middelburg specifiek genoemd: door de problemen met de personele bezetting kan een risico ontstaan voor de continuïteit.

De Zeeuwse SGP Statenfractie is van mening dat een goed functionerende regionale meldkamer van groot belang is voor de inwoners en bedrijven in Zeeland. De meldkamer is het informatieknooppunt en communicatieknooppunt binnen de hulpverleningsketen. Voor mensen in nood is de meldkamer het eerste contact met de hulpdiensten zodat er snel hulp ter plaatse kan komen. Voor hulpverleners is de meldkamer de plek waarvan zij informatie ontvangen over een incident en waar zij om ondersteuning kunnen vragen. Daarom is het van levensbelang dat de meldkamer optimaal functioneert. Ook met de aanstaande verhuizing van de meldkamer Zeeland naar Bergen op Zoom is het belangrijk dat de continuïteit op korte én lange termijn wordt verzekerd.

Gezien de rol als bestuurlijk toezichthouder (door de Commissaris van de Koning) op het functioneren van de veiligheidsregio en de samenwerking bij een ramp of crisis heeft de SGP-fractie de volgende vragen:

1. Is het College van GS en/of de Commissaris van de Koning bekend met de inhoud van het onderzoek van de Inspectie Justitie en Veiligheid en Agentschap Telecom (AT)?
  2. Heeft de Commissaris van de Koning recent contact gehad met de Veiligheidsregio Zeeland en/of de betrokken afzonderlijke hulpdiensten over de problematiek van de Zeeuwse meldkamer en wat waren de belangrijkste signalen?
  3. Welke problemen met de personele continuïteit doen zich op dit moment concreet voor op de meldkamer in Middelburg en wat zijn de consequenties voor de dagelijkse uitvoering?
  4. Op welke wijze kunnen de problemen met de personele continuïteit op korte termijn worden opgelost?
  5. Op welke wijze kan de Commissaris van de Koning vanuit Zeeland richting de Minister een bijdrage leveren aan het oplossen van de problemen m.b.t. de (personele) continuïteit op de meldkamer in Middelburg?
  6. Wat is de voortgang van de geplande verhuizing medio 2020 van de meldkamer Middelburg naar Bergen op Zoom? Hoeveel mensen vanuit de meldkamer Middelburg gaan over naar Bergen op Zoom zodat de lokale kennis continue wordt geborgd? Zijn hiervoor nog acties gewenst vanuit de Commissaris van de Koning om hierop toe te zien?